Nya reglerna!!!
Ingen TR-ändring om sponsorexponering
2011-12-26
Ridsporten har få exponeringsutrymmen för sponsorer på ryttare och häst och Ridsportförbundet får många frågor både från aktiva, sponsorer och tillverkare när det gäller regleringen av dessa.
-Genom ett utökat TR 1 med en skrivning kring vad internationella förbundet FEI rekommenderar, har vi försökt besvara dessa frågor, säger marknadsansvariga Emmelie Johansson på Svenska Ridsportförbudet.
Regeln för var och hur sponsorer får exponera sig har fått ett eget moment i TR 1, men reglerna är desamma som tidigare, med några saker som underlättats vad gäller förtydliganden och rekommenderade på storlekar av reklamyta enligt internationella förbundet FEI.
- Vi följer endast internationella förbundet FEI:s regelverk, säger Emmelie Johansson som välkomnar alla som vill synas tillsammans med ridsporten.
Inom alla idrotter är matchkläder och utrustning exponeringsplatser för sponsorer och det finns regelverk för vilka ytor som får och kan användas. Inom ridsporten har tillverkningsindustrin sett till att synas på kläder, utrustning för hästar och fordon och vagnar i körningen.
- Det är from 2012 tillåtet att bära till exempel logotyper utan att ha ett sponsorskontrakt på nationell nivå i Sverige, betonar Tobias Mattsson, ordförande i Tävlingssektionen. Så köper någon ridbyxor eller annat med en tillverkningslogotyp enligt tillåten sponsoryta är det inget problem att tävla med dessa.
Här har Tävlingssektionen underlätta för både ryttare och tillverkare. Tidigare krävdes ett avtal mellan ryttare och sponsor även på nationell nivå. Är det ryttare som rider internationellt krävs ännu ett sponsorsavtal för att ryttaren ska få bära reklam.
- Men vill den lokala ridsportbutiken sponsra en ryttare är det nu helt ok, precis som om mamma eller mormor köper utrustning med logotype på, förtydligar Tobias.
-Angående tillverkarnas produktnamn och logotyper på kläder och utrustning avser det synlig märkning under tävlingsmomentet. Det avser till exempel inte en sadeltillverkares märkning på kåpan som inte syns när ryttaren sitter i sadeln, fortsätter Tobias Mattsson
Här följer TR I mom 151 och måtten inom parantes är enl. FEI och är endast rekommendationer.
Mom 151 Sponsorskap, reklam
1. Reklam, sponsorer
En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer.
Ryttare har rätt att bära reklam (logotyp) på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn
enligt nedan specificerade ytmått. Reklamrätten vid internationella tävlingar som
VM, EM och Nations Cup tillhör Ridsportförbundet. Ryttare som tävlar internationellt
måste ha sponsorkontrakt godkänt av Ridsportförbundet. Rättigheten gäller inte
Olympiska Spel eller andra tävlingar under ICO:s beskydd. Om personlig sponsor ska
användas vid VM eller EM fordras speciellt tillstånd från Ridsportförbundet.
Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam
räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller
emblem.
På tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller
logotyp endast exponeras på en maximal area av:
(OBS! Nedanstående mått inom parantes är FEI-regler och är under 2012 bara
rekommenderade mått.)
Hoppning
1.1.1 Vojlock/Schabrak 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på varje sida
1.1.2 Ridjacka 80 cm² (10 cm hög, 8 cm bred) på varje sida av
jackan i höjd med bröstfickan
1.1.3 Ridbyxor 80 cm² (20 cm lång 4 cm bred) en gång på vänstra
benet
1.1.4 Skjortkrage 16 cm² (2 cm hög, 8 cm lång) på varje sida
1.1.5 Ridhjälm 125 cm² (25 cm lång, 5 cm bred) mitt på hjälmen
1.1.6 Insektsluva 75 cm² (7,5 cm hög, 10 cm lång) endast en gång
1.2 Dressyr
1.2.1 Vojlock/Schabrak 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på varje sida
1.2.2 Ridjacka 80 cm² (10 cm hög, 8 cm bred) på varje sida av
jackan i höjd med bröstfickan
1.2.3 Skjortkrage 16 cm² (2 cm hög, 8 cm lång) på varje sida
1.3 Fälttävlan
1.3.1 Hopprov Se 1.1 hoppning
1.3.2 Dressyrprov Se 1.2 dressyr
1.3.3 Uthållighetsprov
1.3.3.1 Vojlock/Schabrak 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på
1.3.3.2 Ridjacka/Motsvarande 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på
100 cm2 (10 cm hög, 10 cm bred)
1.3.3.3 Ridbyxor 80 cm² (20 cm lång 4 cm bred) en
benet
1.3.3.4 Skjortkrage 16 cm² (2 cm hög, 8 cm lång) på varje
1.3.3.5 Ridhjälm 125 cm² (25 cm lång, 5 cm bred) mitt
1.4 Distans
1.4.1 Vojlock/Schabrak 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på
1.4.2 Ridbyxor 80 cm² (20 cm lång 4 cm bred) en
benet
1.4.3 Ridjacka/motsvarande 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på
100 cm2 (10 cm hög, 10 cm bred)
1.4.4 Ridhjälm 125 cm² (25 cm lång, 5 cm bred) mitt
1.4.5 Skjortkrage 16 cm² (2 cm hög, 8 cm lång) på varje
1.5 Voltige
1.5.1 Backpad 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på
1.5.2 Kläder 100 cm² (10 cm hög och 10 bred) får
användas en gång
1.6 Körning
1.6.1 Dressyrmoment, precisionsmoment
1.6.1.1 Vagnsida 400 cm² (20 cm hög och 20 bred)
1.6.1.2Jacka/motsvarande 80 cm² (10 cm hög, 8 cm bred) endast
sidan av jackan i höjd med bröstfickan
1.6.1.3 Skjortkrage 16 cm² (2 cm hög, 8 cm lång) på varje
1.6.2 Maratonmoment
1.6.2.1 Vagnsidor, framstam 2 520 cm² på vardera av de tre reklamplatserna
1.6.2.2 Medhjälpares ryggar 1 260 cm² på vardera ryggen
OBS dessa mått är endast förslag från FEI som kan börja gälla 2013.
För att underlätta för de aktiva att tolka nuvarande rekommendationer har sponsorers exponering fått ett eget moment i TR. Men observera inga regeländringar har gjorts och de angivna måtten rör sig endast om rekommendationer.
// Daniela